Rustdag in Leon - Reisverslag uit León, Spanje van Dino Krijn - WaarBenJij.nu Rustdag in Leon - Reisverslag uit León, Spanje van Dino Krijn - WaarBenJij.nu

Rustdag in Leon

Door: Krijn en Dino

Blijf op de hoogte en volg Dino

26 Mei 2015 | Spanje, León

We hebben vandaag een extra rustdag ingepland in Leon. We dachten dat we in 3 dagen van Burgos naar Leon zouden rijden maar dat werden er twee. Dus vanmorgen uitgeslapen en daarna boodschappen voor het ontbijt gedaan en ontbijt klaargemaakt. Ik heb daarbij nog de pasta gekookt en die met boter en suiker opgegeten. Verder stokbrood, chocolade donuts, jus d' orange en yoghurt. En tijdens het wegwerken van al deze calorieën een gesprek gehad met 2 oudere mensen die via Zuid-Afrika naar Engeland zijn verhuisd en nu op hun manier de camino doen. Kleine stukjes lopen en de rest met de bus. Overigens sprak de vrouw ook zeer behoorlijk Nederlands.
Daarna de kathedraal van Leon bezocht. Deze kathedraal was voorzien van schitterende glas in lood ramen die werkelijk overal in de kerk aanwezig waren. En dat daarbij rekening was gehouden hoe de zon scheen en welke kleuren men aan de verschillende kanten van de kathedraal had gebruikt. Daarna nog lekker lopen slenteren door Leon en uiteindelijk op een achteraf pleintje een bakkie gedaan op een terras.
Op de weg terug naar het hostel inkopen gedaan voor de lunch die bestond uit 2 stokbroden, spek, kaas, 6 eieren en nog een fles jus d' orange. Ook nu weer alles schoon op. Daarna is Dino op zoek gegaan naar een zonnebril en diverse verstopte schatten, maar hij kwam met niets terug. Dat kwam mede doordat de winkels ivm de siësta allemaal gesloten zijn. 's Middags hebben we alsnog een nieuwe bril gevonden.
Verder hebben we vandaag rustig aangedaan want de temperatuur was weer boven de 25 graden. We zijn nu bezig met een lekkere variant de "pasta Pellegrino". Ik hoop dat deze dag wat mij betreft de brandstoftank weer enigszins gevuld heeft zodat ik er morgen weer iets frisser bijzit dan gisteren. Waar we naar toe gaan weten we nog niet. Maar hier in Leon hing aan de gevel van een winkel een bord waarop stond dat Santiago nog 309 km ver (of moet ik zeggen dichtbij) was. Dus een dag of vier trappen zou voldoende moeten zijn.

Note van Reisgenoot:
Op reis gaat net als thuis wel eens iets stuk. Dit gebeurt altijd als je het betreffende voorwerp nodig hebt, anders kan het ook niet stuk gaan. Immers als het niet van zijn plaats komt kan het nooit stuk gaan. Nu wil het geval dat het hier in Leon de laatste dagen (Ja sorry Nederland...) schitterend weer aan het worden is en er een hele heldere, felle en gemene zon aan de hemel staat. Voor mij betekent dat direct de zonnebril op het voorhoofd anders loop ik binnen de kortste keren met een stevige hoofdpijn van het fronsen en knijpen van de ogen. Dat ging goed tot aan de koffie toen de rechterpoot besloot zich af te scheiden van de rest van mijn binocle. Daarmee werd ik voor het voldongen feit gezet..."Ik moet een andere bril hebben...". Niet alleen voor de zon maar ook tegen de rijwind gedurende het fietsen.
Nu is het zo dat hoewel een zonnebril voor mij essentieel is bij helder weer ik vnl de goedkoopste van de Lidl of het kruidvat heb; zo kom je nog eens aan wat nieuws. Een zonnebril is voor veel winkels een bijartikel. Er bestaat niet zoiets als een zonnebrillenwinkel. Opticiens heb je hier wel maar ik zoek niets op sterkte. In Nederland weet ik ze wel te vinden, maar waar verkopen ze in Spanje dan wel goedkope sportieve zonnebrillen. In mijn eerste speurtocht door Leon liep ik alleen maar tegen gesloten winkels aan. Daarnaast zitten we midden in het centrum van het mondaine Leon en een soortgelijke winkel als het Kruidvat is hier niet te vinden en de Lidl zit ver buiten het centrum. De prijzen liggen dus aanzienlijk hoger voor een vervangend modelletje. Krijn had me zijn bril aangeboden maar gezien het weer denk ik dat hij die zelf ook nog wel nodig gaat hebben. Daarnaast zoals al eerder vermeld is een zonnebril voor mij een essentiële bondgenoot.
Tegen de avond wederom op pad om nu bij de geopende winkels te speuren naar een sportieve zonnebril tegen een schappelijke prijs. Wel ik heb er een gevonden... Een soort van sportartikelen zaak... Natuurlijk!!! die heb je in Nederland ook, en er was uitverkoop... Nog mooier.... Ik zit nu noodgedwongen opgescheept met mijn eerste merkbril....yes ! Kijk me tussen de Spanjaarden paraderen met mijn uit nood aangeschafte merkbril... Nou dat niet..., maar ik ben maar wat blij dat ik toch een goede vervanging heb kunnen vinden want er komen nog wat mooie dagen aan in de richting van Santiago. De komende jaren maar even geen bril bij de Lidl aanschaffen....

  • 26 Mei 2015 - 23:15

    RENATE:

    Lieve schat, eerst maar eens kijken hoe lang je merkbril meegaat.... jij kan deze note meerdere malen per seizoen schrijven omdat je je onmisbare levensbehoefte A: kwijt bent of B: uiteen valt.... MAAR fijn dat je er weer 1 hebt en ik hoop deze aanschaf te mogen aanschouwen bij terugkomst!! Kussen en stuur wat van die prachtige felle stralen onze kant op....zit klaar met mijn bril op!

  • 27 Mei 2015 - 11:49

    Arjen B:

    Geweldig dat behalve het sportieve, ook jullie culturele honger iedere dag weer gestild kan worden. Ik kijk uit naar Krijn's fotopresentatie over een aantal weken. Over honger gesproken, 2000 kilometer fietsen kan ik misschien ook wel, drie weken van huis ook en iedere dag pasta eten ook, maar zolang zonder appelmoes.... ai, dat overleef ik echt niet.... Respect, heren!

  • 27 Mei 2015 - 21:07

    Jayme:

    Mannen,

    Bedankt weer voor het leesplezier blijven leuke verslagen.
    Naast het fietsen leveren jullie nog een aardige prestatie, als ik zo lees wat jullie wegwerken aan voedsel op een dag logisch maar ook dat doe ik niet na.
    Nog 309 km als je het snel zegt klinkt het goed maar vindt het met de auto nog ver.
    Maar voor jullie een kleinigheid succes!

    Geniet van het eten fietsen en vooral de zon!

    Groeten!!


  • 28 Mei 2015 - 12:26

    Nicky:

    Zo heb ik ook nog eens iets anders te lezen tussen de examens door! Veel plezier met je nieuwe bril. ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dino

Blog voor onze gezamelijke fiets trips...

Actief sinds 02 Juni 2014
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 18534

Voorgaande reizen:

03 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Pelgrimsroute naar Santiago de Compostella

06 Juni 2014 - 09 Juni 2014

Barendrecht - Parijs

Landen bezocht: