Rustdag in Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Dino Krijn - WaarBenJij.nu Rustdag in Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Dino Krijn - WaarBenJij.nu

Rustdag in Burgos

Door: Krijn en Dino

Blijf op de hoogte en volg Dino

23 Mei 2015 | Spanje, Burgos

Vandaag dus niet fietsen. Allereerst uitgeslapen. Ook wel eens een keer lekker. Daarna even boodschappen gedaan voor het ontbijt. Het tafeltje in onze kamer helemaal ingericht als ontbijttafel alles neergezet, jus d'orange ingeschonken en ..... een glas omgegoooid. Een bende, overal zat de jus d'orange. Met pleepapier wat we nog bij ons hadden van vorige week (gekocht op onze vorige rustdag) alles opgeruimd. En met enige vertraging alsnog aan tafel gegaan. Daarna naar de Kathedraal van Burgos. Die "ouwe" van mij had geen woord gelogen. Schitterend, indrukwekkend, overweldigend en ga zo maar door. De Kathedraal van Burgos is een bezoek meer dan waard. Uiteraard ook nog even een stempeltje gescoord. Een audioapparaat (in het Nederlands) zat bij de prijs inbegrepen. Erg handig en alles werd zeer gedetailleerd uitgelegd. Maar ik denk alleen dat ik morgen tijdens mijn overhoring "Kathedraal Burgos" geen voldoende ga scoren. Enerzijds omdat er een vrachtauto vol info over mij is leeg gekiept, anderzijds omdat de spons-functie van het brein toch wel aanzienlijk afneemt met de jaren. Gelukkig hebben we de foto's nog die ik in Nederland nog eens uitgebreid ga doornemen met mijn "ouwe".
We zijn een flinke tijd onder de pannen geweest in Burgos. Op de weg terug naar het hostel ingeslagen voor morgen want hier is het ook een feestdag en we zijn bang dat er veel gesloten zal zijn. Daarna scheidden onze wegen. Dino ging net als vorige week vol overgave achter de verstopte schatten van Burgos aan en ik heb het oude lijf in een horizontale positie gebracht en ben vervolgens ingedommeld.
Dino had naast de schatten ook een restaurantje gespot waar ze een Pelgrims menu serveerde voor 10 euro. We kregen daarvoor, Spaghetti met tomatensaus, sparerib met sla en patat, ijs toe en een fles wijn om alles weg te spoelen. Het smaakte goed.
Daarna hebben we ons gestort in het feestgedruis van Burgos. Vandaag, 23 mei 2015 is het Noche Blanca. Dan zijn er door de hele stad allerlei festiviteiten, opvoeringen, muziek en musea die hun deuren openen. En druk. Je kan over de hoofden lopen.
We hebben de avond afgesloten in een bar waar je een heerlijk bakkie koffie kan drinken en allerlei lekkere, zoete dingen kan kopen, zoals taartjes, gebakjes en chocolade.
Het feest gaat nog tot diep in de nacht door maar niet voor mij. Het is buiten nog steeds koud (11 graden), mijn speklaag is flink geslonken en ik wil onder geen beding ziek worden.
Morgen gaan we weer op de pedalen. Waarheen weet ik nog niet maar in ieder geval richting Santiago. De halteplaats van morgen lezen jullie morgenavond.

Note van de reisgenoot:
In tegenstelling tot de afgeslankte Krijn ga ik zo nog wel even het avondleven van Burgos in. In het programma voor deze dag staat een lichtspektakel rondom de kathedraal en daar ik wel een impressie van meenemen. Deze show begint over een een kwartiertje dus ik moet door hameren.
Het was al weer enkele jaren geleden dat ik voor het laatst in Spanje was geweest maar vandaag ben ik er weer achtergekomen waarom ik dit zo fantastisch land vind. Niet de Costa's of de friet van Piet aan de boulevard maar het echte Spanje. De beleving van de Spanjaarden het dagelijks leven, de veelal gemeende vriendelijkheid en de beleefdheid kenmerkt het land en zijn inwoners. Soms temperamentvol soms ingetogen maar veelal oprecht. Als er feest is is er feest voor jong en oud geen gedoe, geen spanning gewoon gezellig. Alle stress toeteren ze hier van zich af.
Cultuurgoed gaat gewoon mee in het feestgedruis. De kathedraal die op de Unesco lijst staat is gewoon onderdeel van de avond en er is geen fontein in Burgos die vanavond eindigt met het uiterlijk van een zeepbakje. Ook de vele Bronzen beelden die in Burgos te bewonderen zijn
blijven op hun sokkel en worden niet via een duistere route via Duitsland naar het oosten van Europa verplaatst. Misschien komt het omdat Spanje niet aan Duitsland grenst maar dat terzijde.
Nee Spanje, het echte Spanje is een fantastisch land met fantastische mensen en gewoontes. Het zou er alleen wat warmer moeten zijn.

  • 23 Mei 2015 - 23:58

    Eelco:

    Nog travelbugs mee op reis Dino?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dino

Blog voor onze gezamelijke fiets trips...

Actief sinds 02 Juni 2014
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 18536

Voorgaande reizen:

03 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Pelgrimsroute naar Santiago de Compostella

06 Juni 2014 - 09 Juni 2014

Barendrecht - Parijs

Landen bezocht: