Dax - Saint-Jean-Pied-de-Port - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Dino Krijn - WaarBenJij.nu Dax - Saint-Jean-Pied-de-Port - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Dino Krijn - WaarBenJij.nu

Dax - Saint-Jean-Pied-de-Port

Door: Krijn en Dino

Blijf op de hoogte en volg Dino

18 Mei 2015 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Na de rustdag van gisteren zijn we vanmorgen vol goede moed begonnen aan de 3de week van onze tocht. Het ging vanmorgen allemaal lekker vlot en zo kwam het dat we rond 8 uur op de fiets zaten. Maar we waren niet alleen. "Onze camping genoten op leeftijd" schuifelden met z'n allen naar de poort van de camping. Wij denken dat ze daar worden opgehaald om vervolgens naar de helende modder van Dax te worden gebracht. Daarvoor stonden ze per slot van rekening op deze camping.
Al snel zagen we borden dat we Les Landes uitreden en bedankt werden voor ons bezoek. Maar dat hield ook in dat de rimpels van moeder Aarde direct weer terug waren. We hebben best stevige klimmetjes gehad maar desondanks zat de vaart er goed in. Dino had tot aan de grote stop voor de lunch een stoptijd van 5 minuten. Daarin hebben we nog wat gegeten en geloosd.
In het gehucht waar we hebben geluncht hebben we ook een lekker bakkie koffie gedronken op het terras. Mmmmmmm dat smaakte heerlijk. We zaten bij een kamerverhuur/camping/restaurant voor Pelgrims. Nou dat hebben we geweten. In de korte tijd dat wij er zaten zijn er zeker 11 Pelgrims aan komen lopen. En die gingen uitgebreid zitten eten. Wij hebben na de koffie onze fietsen gepakt en zijn voor de kerk op een bankje gaan zitten en hebben daar ons stokbrood met salami en fricandeau gegeten.
En de rimpels om ons heen werden bergjes en later werden de bergjes, bergen. Maar echte zware lange beklimmingen hebben we niet gehad. En na 91 km zijn we neergestreken in St. Jean Pied de Port. Een van de plaatsen waar vanuit Pelgrims de Pyreneeën oversteken. Nou dat zie je direct. Overal hotels, restaurants, kamerverhuur en terrasjes. En natuurlijk Pelgrims in alle kleuren en maten. Uiteraard ook meerdere campings. Maar omdat er vannacht en morgen veel regen wordt verwacht en wij met een goede nachtrust aan de beklimming willen beginnen hebben we een bed, diner en ontbijt genomen. Zo is er morgenvroeg geen stress mocht het hard regenen.
Nu wil het geval dat ik al sinds het vertrek een Tarp inclusief stokken bij mij heb. Zit alleen nog steeds ongebruikt in de verpakking. Ik had al tegen Dino gezegd dat indien we hem voor de Pyreneeën niet hadden gebruikt ik zou proberen hem terug te sturen. Dus naar de post gegaan maar de standaard Franse postdozen pasten niet. Dus adviseerde men ons zelf een doosje te ritselen. Nou wij op pad en in de kerk stonden in een hoek allemaal legen dozen. Niemand aanwezig dus overgegaan op zelfbediening en een doos gepakt. Daarmee naar de Auberge gegaan waar we verblijven en de eigenaresse van de Auberge heeft ons geholpen eea netjes en deugdelijk te verpakken. Snel terug naar de Post en daar accepteerde men ons pakketje. Binnenkort wordt de Tarp hopelijk netjes afgeleverd bij Dino thuis.
Het weer begint idd om te slaan en de Auberge loopt helemaal vol. Waar we tot nu toe redelijk luxueus hebben overnacht wordt het vanavond voor het eerst op een slaapzaal van zes. Morgen horen jullie hoe dat is bevallen.
En toch nog even terugkomen op onze Macronie. Vandaag kregen wij 2 eenden pootjes met Fusilli met als enige toevoeging olijfolie. Onze macaroni waar altijd vers gesneden groeten in zitten eet ik 1000 maal liever. Maar ja soms moet je als Pelgrim echt afzien.

Note van de Reisgenoot:
Dat je soms teveel meeneemt is een gegeven, met de tarp als duidelijk voorbeeld. Zelf rij ik al 2 weken rond met mijn handheld GPS die ik naast mijn telefoon ook op mijn stuur wilde hebben. Echter vlak voor vertrek had ik deze nog maximaal volgestopt met alle route informatie die het apparaatje kon bevatten. Nu is het een apparaatje wat al een bepaalde leeftijd heeft en misschien niet meer van deze tijd als het gaat om opslagcapaciteit en rekenvermogen. Hij voldoet vooralsnog.... in meest van de tijd.
Nu was mijn ijver vlak voor vertrek toch iets te veel voor het apparaatje. Er zat zoveel data in dat bij het opstarten de satelliet en GPS data niet goed verwerkt kon worden wat tot gevolg had dat de GPS zichzelf tijdens de opstart gewoon uitzet. Nu was dit niet de eerste keer dat mij dit is overkomen en ik wist dat er een reset mogelijk was door een combinatie van knoppen gelijktijdig in te drukken bij het opstarten. Echter hoe vaak komt dat voor en hoe moet het dan ook alweer. De GPS heeft naast een aan en uit knop, een menu knop, een keuze knop, zoom-in knop en zoom-uit knop en een enter knop die naast ingedrukt ook nog in 4 posities getoggeld kan worden. Oftewel de combinatie mogelijkheden zijn eindeloos. Echter gisteren was het mij via informatie op het internet toch gelukt de reset te kunnen uitvoeren. Uiteindelijk had ik hier 4 vingers voor nodig en een portie geduld... Dit ging wel ten koste van mijn thuis gedownloade route informatie maar goed, hij deed het weer. De route informatie kon ik er middels de tablet ook nog op krijgen. Hoe trots was ik dan ook hedenmorgen om met een volledig dashboard te kunnen vertrekken.
Zo kan ik nu ook vertellen dat we naast de 91 km van vandaag, een gemiddelde hebben gereden 18,8 km/hr rijdend en 14,3 totaal. We in totaal 1 uur 12 minuten en 43 seconden hebben stilgestaan en een maximale snelheid hebben bereikt van 52 km/hr waar 110 km/hr was toegestaan. De hoogte meter komt nog niet overeen met de navigatie maar ik kan wel melden dat de langste stijging ca 100 meter bedroeg.
Tevens hoeft de GPS niet te worden teruggestuurd gelijk de tarp en kan ik ook de batterijen en de batterijlader nog even de bergen over zeulen... maar dat maakt niet uit. Ik heb mijn dashboard...

  • 19 Mei 2015 - 20:39

    Ingrid En Arie :

    Als jullie zo doorgaan dan zijn jullie te snel op de plaats van bestemming! Voor zo ver we dat kunnen lezen verloopt alles nog steeds redelijk soepeltjes, en zien we met plezier de foto's op Facebook voorbij komen. Ze geven soms wel een ietwat vertekend beeld, en lijkt het soms wel op een relaxed vakantietripje. Maar we weten allemaal dat dit niet zo is, en hebben erg veel respect voor jullie geweldige prestatie!

    Ga zo door mannen, we houden jullie in de gaten!

  • 19 Mei 2015 - 21:59

    Marja:

    Schitterend verslag, ik ben best wel jaloers. Het zal zeker best wel eens zwaar zijn, maar zo te lezen houden jullie genoeg rust. Als jullie zo door gaan komen jullie mooi op tijd op je bestemming, kan je daar nog lekker heerlijk gaan genieten. Hoe zit het met de zadelpijn, heb je daar geen last van?
    Wel balen van je luchtbed, had nou maar een beetje suprasec meegenomen!!
    Hier vliegt de tijd voorbij, hebben jullie dat gevoel ook?
    Nog veel succes voor de laatste loodjes.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dino

Blog voor onze gezamelijke fiets trips...

Actief sinds 02 Juni 2014
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 18541

Voorgaande reizen:

03 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Pelgrimsroute naar Santiago de Compostella

06 Juni 2014 - 09 Juni 2014

Barendrecht - Parijs

Landen bezocht: