Saint-Angeau - St Michel L'Ecluse - Reisverslag uit Saint-Angeau, Frankrijk van Dino Krijn - WaarBenJij.nu Saint-Angeau - St Michel L'Ecluse - Reisverslag uit Saint-Angeau, Frankrijk van Dino Krijn - WaarBenJij.nu

Saint-Angeau - St Michel L'Ecluse

Door: Krijn en Dino

Blijf op de hoogte en volg Dino

15 Mei 2015 | Frankrijk, Saint-Angeau

Buiten het feit dat het eten heerlijk was, heb ik verder geen bijzonderheden over gisterenavond. We waren allebei vroeg naar bed gegaan omdat het buiten aardig snel was afgekoeld. En we hebben allebei heerlijk geslapen allebei op "een slang met lucht".
Vanmorgen het bekende ritueel m.u.v. het ontbijt want dat hadden we nog niet. Maar na enkele kilometers reden we het dorpje Brie in waar een prima bakkertje zit. Als je ooit eens in de buurt bent, zeker stoppen. De pain de chocolade en de pain des raisins kunnen wij van harte aanbevelen. Naast dit overheerlijke bakkertje heeft Brie ook een eigen vliegveld. Alles wel in proporties natuurlijk want de A-4 in Nederland is breder. Maar gezien de beroepskeuze van mijn jongste toch even het vermelden waard.
Dit was weer een dag waar de hoogtepunten niet voor het oprapen lagen. Na 33 km een Engelse Fish and Chips zaak. Beregezellige mensen, maar het was natuurlijk nog te vroeg voor de Engelse Fastfood variant. Dan maar een colaatje en ff berichtje naar huis. Tot de lunch hebben we nog 1 kerk gezien maar daar was verder niemand. En een schitterend kasteel waarvan we een foto hebben gemaakt. De lunch was dit keer in de berm van de weg want er was geen andere plek te vinden. En toen wij ons stokbrood net naar binnen hadden gepropt kwam er van rechts een lucht aan die wij nog heel goed kenden uit de eerste week. We hebben de tassen nog net kunnen sluiten toen de hemel weer eens een vreselijke huilbui kreeg. even schuilen onder een boom maar dat bood maar even verlichting. Gisteren was de bui meer dan welkom geweest vandaag iets minder, maar we mogen niet klagen.
Na 80 km passeerden we de laatste camping op onze lijst maar dat vonden we iets te vroeg om te stoppen. Dus nog even op de pedalen tot we bordjes tegen kwamen van een kamerverhuur. Daar aangekomen was alles dicht. Een huis in de middle of nowhere en daar stonden wij. Op een bord stond geschreven dat men om 18:00 uur weer terug zou zijn.
Wat doe je dan in 2 1/2 uur. Dino ging wandelen en is daarbij opgemerkt door een buurvrouw. Die kwam later naar ons toe en heeft ons alvast een kamer gegeven zodat we konden douchen. En nu zijn wij in afwachting van de eigenaar en tikken dit verslag.
We hebben vandaag 101 km gereden waarvan misschien 10% vlak. Al met al een pittige dag.

Note van de reisgenoot:
14 Mei vandaag. In heel veel landen en dus ook in Frankrijk betekent dat Hemelvaartsdag. Gelijk in Nederland ook hier in Frankrijk een vrije dag. Zo'n vrije dag in Frankrijk betekent derhalve dat het merendeel van de rolluiken gewoon naar beneden blijven. Daar waar ze nog wel open zijn, zoals bij ons Bakkertje in Brie, loopt het dan ook storm. De positie van de rolluiken is echter wel van belang voor onze eerste levensbehoefte.... voedsel. Naast de dagelijkse aanschaf beginnen we aardig door onze reserves heen te raken en worden we steeds meer afhankelijk van de positie van de rolluiken. Rijdend door de weinige dorpen die we tegenkomen is dan ook steevast de blik gericht op de positie van de rolluiken. Buiten de dorpen heb ik alleen maar bomen gezien of asfalt als ik weer eens een heuvel op moest en niet wilde weten hoever ik nog omhoog moest.
Britten die hier in de regio werkzaam zijn zoals Garry, le lion the fish and ships zoals in een krantenartikel staat te lezen, begrijpt die Fransen niet. Gooien alles dicht als iedereen vrij is terwijl er dan veel te verdienen valt. Daarentegen kan hij de door ons vaak beschreven eigenwijze Franse denkwijze ook wel weer waarderen, of zoals een goede vriend van mij vaak zegt: Lekker belangrijk. Zijn rolluiken waren in ieder geval open.
Mei is in Frankrijk overigens de maand met de meeste feest/vrij dagen. In ons geval gesloten rolluiken. Nog maar een paar dagen dan krijgen we te maken met Spaans temperament. Aan gezien de campingdichtheid in dit gebied niet hoog is en de laatste camping te vroeg in de dag kwam, hebben we besloten om door te rijden en zien wat we tegen zouden komen. Uiteindelijk viel de keus op la Musardiere wat zoiets betekent als het goede leven. Nou het leven zal hier best goed zijn, maar alle luiken, u begrijpt het al waren dicht. Zoals Krijn reeds melde is het goed gekomen. We hebben heerlijk gegeten, un eufe la cocotte vooraf, daarna canard confit, waarvan de buurvrouw wist te melden dat deze via de trechter was vet gemest, met Penne met knoflook of moet ik zeggen knoflook met Penne. Daarna een Brioche als wentelteefje toe en koffie. Tijdens de koffie nog gezellig met Marie onze gastvrouw zitten praten. De buurvrouw was ondertussen terug naar huis want die moest nog voor haar man en dochtertje gaan zorgen..??? Mijn Frans gaat met sprongen vooruit het is bijna jammer dat ik Frankrijk binnenkort ga verlaten, maar ja die rolluiken he.... Ik ga nu eerst mijn eigen luiken maar eens dicht doen