Tours - Liguge - Reisverslag uit Ligugé, Frankrijk van Dino Krijn - WaarBenJij.nu Tours - Liguge - Reisverslag uit Ligugé, Frankrijk van Dino Krijn - WaarBenJij.nu

Tours - Liguge

Door: Krijn en Dino

Blijf op de hoogte en volg Dino

12 Mei 2015 | Frankrijk, Ligugé

Over de dag van vandaag wil ik niet te veel woorden vuil maken, over hoe de dag eindigde des te meer. Het was vandaag de dag van "nee", "niet" en "gesloten". Allereerst zijn we door zeker 5 of 6 dorpjes gereden waar de deur van de kerk wijd openstond. Maar ik geen van de gevallen is het ons gelukt onze Crendencial te laten "tamponeren". Dus maar door blijven fietsen. Tussen de middag wel een mooi plekje gevonden aan de rivier de Vienne. Bleek de plaatselijke camping die dat niet meer was.
Na de lunch verder gereden. Tot we langs de camping nabij " Futuruscope" reden. Een vier sterren camping maar die hebben we niet genomen. In plaats daarvan reden we door naar Poitiers. Daar was immers ook vast wel iets."Niet" dus. We hebben er heel veel hoogtemeters gemaakt maar "rien du tout". Door gereden naar Saint Benoit en ons gemeld bij de VVV. De camping bleek gesloten. Nu kregen we het toch wel een beetje benauwd. Maar ze wisten ons te vertellen dat in Liguge een abdij was waar Pelgrims kunnen overnachten. Ze hadden gebeld maar dat leverde niets op. Toch maar gegaan. En waar we toen terecht kwamen. Echt ongelofelijk. We werden heel vriendelijk ontvangen door een monnik die ons een rondleiding gaf. Hij wees ons een kamer en gaf ons de sleutel. Hij wees verder naar een plaats waar we de fietsen veilig konden stallen. En tot slot deelde hij ons mede dat we rond 18:30 uur aan tafel konden samen met de rest van de monniken. Dus wij snel even gedoucht en om 18:30 uur stonden we klaar. Werd er op de deur geklopt. De monnik die ons ontvangen had stond voor de deur en deelde ons mede dat hij ons voor zou gaan naar het diner. We mochten onze slippers aanhouden. Gelukkig maar want mij fietsschoenen ruiken niet naar roosjes. En onderweg maakte de monnik foto's van ons voor "Facebook" zoals hij zelf zei. En hij pakte zijn eigen fototoestel en maakte in de gangen van het klooster een foto van ons als aandenken zoals hij zei. Via de gebedsruimte kwamen we in de eetzaal. Het was self-service en Dino en ik hebben het er flink van genomen. De monniken zaten aan de tafels aan de buitenzijde wij aan de tafel in het midden. Het was wel een verschilletje met een maaltijd bij ons thuis. Want er werd geen woord gesproken. En Studio Sport stond ook niet aan. Maar het eten smaakte heerlijk. En iedereen die klaar was met eten pakte zijn bord, bracht het naar de keuken (ook al anders dan bij ons thuis) en verdween. We hebben niet het licht uitgedaan maar het scheelde niet veel. Nu zitten we tegenover de Abdij een biertje te drinken op het terras van de bistro die inmiddels gesloten is. Daarom kregen wij ons drankje in een plastic glas. De barjuffrouw is al een tijdje verdwenen en wij maken het denk ik ook niet al te laat.
Want het was vandaag erg warm (boven de 25 graden) en we hebben er 125 km opzitten vandaag. Ik vind het persoonlijk iets te lang voor zo'n warme dag maar als ik kijk hoe deze dag is geëindigd had ik het voor geen goud willen missen.

Note van de reisgenoot:
Tot laat op deze dag had ik nog geen idee van waar de note over zou moeten gaan totdat we waren aangekomen bij de abbaye de st Martin. Voor de oudere lezers onder jullie of de jongere met respect voor het jongere film verleden, als ik zeg "We got a mission from God". Ken uw klassiekers. Zo'n gevoel had ik vandaag ook. Praten ze in de film over de penguin... Hier zouden we het kunnen hebben over de black crows of the Raven. Sweet home chigago zou ik dan vertalen als Mijn mooi Rotterdam. Onze missie is duidelijk, het bereiken van Santiago voor velen een spiritueel einddoel voorons beiden een sportief doel met momenten van zelfreflectie en bezinning. Dit was weer een moment van bezinning. Wat beweegt mensen om alles wat ze bezitten over boord te zetten voor een hoger en voornamelijk gezamenlijk doel. Alles in goed vertrouwen te delen met anderen. In onze beleving kennen we dat niet en zou ook niet mijn levensstijl zijn, maar als je 125 km hebt gefietst en je nog geen idee hebt hoe en waar je de nacht zal doorbrengen voelt het wel erg goed dat er mensen zijn die deze instelling wel hebben afgeschermd achter hoge muren van de abdij. Dat is waar de Blues Brothers vanavond hun nacht gaan doorbrengen....

  • 13 Mei 2015 - 00:35

    Kevin:

    Pfff dat je dat nog is mee zou maken pa.. je gaat me toch niet vertellen dat ze ook nog de afwas hebben gedaan..

  • 13 Mei 2015 - 20:11

    Andrea:

    Krijn... Wat een verhaal weer! Jij bij de monniken... Ik heb er beeld bij..en een nacht zonder een plat luchtbed .. Wat een luxe.. Ik hoop dat je inmiddels er een oplossing voor hebt gevonden... Want jullie zijn helaas niet iedere avond van dat soort luxe paarden..

    Groetjes en weer succes met de volgende dag....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dino

Blog voor onze gezamelijke fiets trips...

Actief sinds 02 Juni 2014
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 18544

Voorgaande reizen:

03 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Pelgrimsroute naar Santiago de Compostella

06 Juni 2014 - 09 Juni 2014

Barendrecht - Parijs

Landen bezocht: