Etampes - Muides sur Loire - Reisverslag uit Muides-sur-Loire, Frankrijk van Dino Krijn - WaarBenJij.nu Etampes - Muides sur Loire - Reisverslag uit Muides-sur-Loire, Frankrijk van Dino Krijn - WaarBenJij.nu

Etampes - Muides sur Loire

Door: krijn en Dino

Blijf op de hoogte en volg Dino

10 Mei 2015 | Frankrijk, Muides-sur-Loire

Vannacht hebben we het allebei koud gehad. Een lichte slaapzak heeft als nadeel dat hij over het algemeen ook minder warm is. Tenzij je er een vermogen voor betaald. Maar ja het was ook niet onoverkomelijk. Alles ging volgens planning, opstaan, opruimen, inpakken en wegwezen. Om 08:20 uur zaten we weer op de fiets. In het begin nog wat fris maar nauwelijks wind, verder vrij vlak terrein waardoor we in iets meer dan drie uur in Orleans waren (62 km inclusief stops) Direct gestopt bij de Quick Burger. Waarom hoor ik jullie vragen. Nou om ff een lkkr bakkie koffie te drinken en schoon naar toilet te kunnen en wifi voor een berichtje tussendoor. Vooral de koffie is voor mij echt een punt aan het worden. Bij ons op het werk klagen ze over de kwaliteit van de koffie, nou dat bocht dat ik iedere ochtend drink heeft alleen dezelfde kleur als koffie. Als je echt een hekel aan je visite hebt geef ze dan Nescafe Gold. Ik heb tegen Dino gezegd dat als deze Nescafe sticks op zijn ik geen nieuwe koop. Dus moet ik het hebben van een echt bakkie onderweg.
In Orleans staat een schitterende Kathedraal. Ongelofelijk groot en mooi. Alleen geen stempel kunnen scoren. Wel schitterende foto's genomen. Wij weer door en in het pittoreske Clery St Andre (waar dat ligt? Jammer had je moet opletten bij Aardrijkskunde) een stempel gescoord. Een grote. Over 2 vakken. Yes. En daarna weer door tot de camping Chateau des Marais in Muides sur Loire. (ff googlen dan weet je alles). Deze camping ligt op 5 km van het kasteel in Chambord. Ik had er nog nooit van gehoord maar nadat we de tent hadden opgezet zijn we er naar toe gereden en heeft mijn reisgenoot het verhaal van dit enorme grote kasteel gedaan. Ik hoop dat hij u in zijn dagelijkse noot ook mee neemt in dit meeslepende verhaal.
We hebben vandaag 112 km gereden. Lekker even gezwommen en vervolgens in de zon gezeten. Een selfie gemaakt die voor heel veel reacties zorgde op Dino zijn Facebook.
Tot slot willen wij nogmaals iedereen bedanken die ons iedere dag weer fijne, lieve, aardige, ondersteunende berichten stuurt vanuit Nederland. En zelfs in België, Suriname, Curacao en de Verenigde Staten volgt men onze reis.

Note van de reisgenoot:
Afijn het feit dat we om aan de koffie behoefte van Krijn te kunnen voldoen we dagelijks bij een burger restaurant moeten stoppen is reeds door mij geaccepteerd. Het is echter jammer voor mij dat als we het plaatsje Bierville passeren er ook niet even een afslag wordt gemaakt, goed het was 8:20 uur kort na vertrek maar toch.
Oke Chambord. Ik weet niet meer preies welke Louis het was ( de 11e ligt hier vlakbij in een of andere abdij verstopt) maar die heeft voor het geven van feesten en partijen (vnl jachtpartijen) ooit dit enorme pompeuze kasteel laten bouwen. In wonen deed hij er nooit. Als er een feest gegeven werd dan werden 2 weken van tevoren 200 dienders en lakeien vooruit gestuurd om het kasteel te voorzien van aankleding zodat de gasten van de koning met alle egards konden worden ontvangen.Was het feest afgelopen werd het hele kasteel weer gestript en leeg achter gelaten. Dezelfde koning had ooi het idee om de 1km verder gelegen Loire om te leiden langs het kasteel. Dit is nooit voltooid maar wel ten dele uitgevoerd. Hierdoor is er een vreemd soort recreatiepark ontstaan rondom Chambord.
Omdat de koningen in het verleden toch nauwe banden wilden aanhouden met de kerk kent Chambord ook een kleine katholieke kapel waar wij als echte pelgrims toch wilden proberen een stempel te gaan scoren. Ik was al binnen totdat Krijn tegen me zei dat ik een krom mannetje van ca 1.50 m voor bij was gelopen die wat in een hoekje stond te ordenen. Nadat we hem hadden aangesproken en uitgelegd dat wij graag een stempel in onze Credencial wilden hebben voor onze tocht naar Santiago. Vroeg hij zich af waarom, omdat Chambord helemaal niet op een pelgrimsroute ligt. Aan de andere kant vond hij het wel dusdanig bijzonder dat hij onze stempelkaarten mee naar achteren namm ze even later gestempeld en wel weer terug te geven met een brede grijns en een hartelijk bon voyage. In de tijd van Louis de zoveelste zullen de Pelgrims Chambord zeker links hebben laten liggen. Voor ons was het zeker de moeite waard en misschien zijn wij wel de eerste pelgrims sinds 1635 na Christus die hier een stempel zijn komen halen....

  • 10 Mei 2015 - 22:39

    Foppe &Anita:

    Jeunes hommes,

    Respect voor uw kuiten, respect voor uw pennevuchten. En Dino kan altijd nog geschiedenisleraar worden:-)
    Laten we hopen dat het voor jullie beter weer wordt, dat fietst toch prettiger, lijkt ons.
    We blijven jullie volgen.

    Foppe & Anita

  • 11 Mei 2015 - 00:46

    Mitchell:

    Hee pa, je kan nu perfect werken aan je Frans, kan je mij mooi helpen met je huiswerk!


  • 11 Mei 2015 - 11:04

    Renate:

    Dientje, ik ben trots op je dat je al de feitjes nog van het kasteel weet maar wel jammer dat je niet vertelt over de bijzondere trap in het centrale gedeelte;-) er zijn trouwens heel veel eigenaars geweest Francois 1 is begonnen daarna Lodewijk 13, 14 en zelfs 15 zijn eigenaar geweest, zo ook nog wat hertogen... Blijft een prachtig kasteel. Geniet daar nog even in de omgeving, maak vooral ook voor mij nog wat mooie plaatjes dan heb ik in ieder geval de foto's nog!! XXX

  • 11 Mei 2015 - 11:39

    Maurice:

    Krijn, grote collega, terwijl ik zit te zwoegen op Twitter-criminelen, rij jij door mooi Frankrijk heen. Blijf schrijven, dan blijf ik lezen :)

    Ik blijf jaloers

  • 11 Mei 2015 - 12:41

    Corinne:

    Geniet alhier in 010 van jullie verhalen! Veel succes met het vervolg!!! Die foto met de kippenborsten was inderdaad hilarisch! Ga zo voort. Lieve groet, Corinne

  • 11 Mei 2015 - 12:42

    Arjen B:

    Ik was vorige week zelf op vakantie in Belgie (vandaar het slechte weer daar, sorry Krijn). Nu jullie eerste week van ontberingen, overwinningen en belevenissen doorgelezen. Prachtig.
    Lekker blijven stampen, Touretten, schrijven en vooral genieten!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dino

Blog voor onze gezamelijke fiets trips...

Actief sinds 02 Juni 2014
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 18544

Voorgaande reizen:

03 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Pelgrimsroute naar Santiago de Compostella

06 Juni 2014 - 09 Juni 2014

Barendrecht - Parijs

Landen bezocht: