Haarlem - Rotterdam - Reisverslag uit Barendrecht, Nederland van Dino Krijn - WaarBenJij.nu Haarlem - Rotterdam - Reisverslag uit Barendrecht, Nederland van Dino Krijn - WaarBenJij.nu

Haarlem - Rotterdam

Door: Dino en Krijn

Blijf op de hoogte en volg Dino

27 April 2015 | Nederland, Barendrecht

De Pelgrimsroute naar Santiago de Compostella kan je in je eigen woonplaats beginnen. Maar een heel bekend startpunt van de fietsroute naar Santiago is Haarlem en daarom hadden wij besloten dat we ook vanuit Haarlem wilden starten. Alleen wilden we deze etappe wel los rijden van de rest van de route. Uiteindelijk zondag 26 april geprikt als de dag van onze eerste etappe.

In de Hagestraat 10 is het voormaige St. Jacobs Godshuis gevestigd. Tegenwoordig heet dit het Rosenstock-Huessy huis. Maar voor dit pand ligt nog wel de startstreep van de route en dus de plek waar wij wilden starten. Hier kan je alleen op zaterdag een stempel krijgen in je Credencial. Of anders via een afspraak maar die hadden we niet gemaakt.

Dus werden op de 26-ste door Solange met de auto en de fietsen achterop naar Haarlem gereden waar we rond 10 uur zijn gestart. Natuurlijk eerst de nodige foto’s gemaakt. Maar ja starten in Haarlem zonder een stempel is eigenlijk ook niet helemaal af dus zijn we naar de De Grote of Sint Bavo Kerk gereden. Het was zondag dus grote kans dat we er iemand zouden treffen. En na enig zoekwerk en aanbellen gebeurde dat ook. En toen we vertelden dat we volgende week zondag onze pelgrimage naar Santiago gingen starten, gingen “alle deuren open” en mochten we de man volgen naar een kamer waar hij uit een kast een enorme grote stempel pakte en deze met kracht in onze Crendentials liet neerkomen. Yes, dat was stempel nummer 1, moge er nog vele volgen.

Maar uiteindelijk gaat het wel om de tocht dus was het de hoogste tijd om een stukje te gaan fietsen. Dino had ook deze route (Haarlem – Rotterdam) netjes voorbereid en in zijn telefoon gezet. Pelgrimeren anno 2015, allebei een smartphone, een (fiets)navigatieapparaat, 4G en batterypacks. Maar ja fout rijden is niet leuk en met de huidige technieken ook nergens voor nodig.

Vanuit Haarlem, via Bennebroek door de Bollenstreek en via Voorhout en Oegstgeest naar Leiden. We hadden de wind mee en de regen was er al snel mee opgehouden dus konden we met volle teugen genieten van de schitterende bollenvelden in vele mooie kleuren en geuren. De route Haarlem – Leiden voerde ons voornamelijk langs de Leidse Trekvaart. Ongekend hoeveel campers er langs deze route stonden. En ze kwamen uit verschillende Europese landen. Maar die kwamen toch niet om ons een hart onder de riem te steken? Nee inderdaad, volgens een “local” die wij spraken waren dit een deel van de 1.000.000 bezoekers aan het bloemencorso de dag ervoor.

Na Leiden en Zoetermeer kwamen we bij de Rotte. Inderdaad de rivier waar onze Wereldstad zijn naam aan heeft te danken. Ja en van die stad wil je zeker een stempeltje. Maar dat bleek een stuk lastiger dan gedacht. Zowel bij de Sint Lambertuskerk in Kralingen als bij de Laurenskerk in het Centrum is het ons niet gelukt. Jammer, misschien deze week nog als ik naar mijn werk fiets. Vervolgens zijn we via de Erasmusbrug langs het ouderlijk huis van Dino aan de Mijnsherenlaan gereden tot die nieuwe fietsbrug (de Groene Verbinding) over de A-15 richting Rhoon. En vandaar via de Groene Kruisweg naar Spijkenisse. Een kleine honderd kilometer gefietst. De kop is eraf.

Volgende week zondag 3 mei gaan we verder. Rond een uur of negen rijden we vanuit Barendrecht in de richting van Santiago de Compostella.

• 27 April 2015 - 21:09

Leonie :

Jammer van het natte begin maar wat gaaf dat jullie de eerste officiële stempel hebben. Supergoed. En 100 km op 1 dag, ik neem mijn petje af voor jullie, respect.

• 27 April 2015 - 22:28

Marit:

Een mooi begin van een nog mooier avontuur. Ik wens jullie veel plezier en doorzettingsvermogen.

• 27 April 2015 - 22:28

Marit:

• 27 April 2015 - 22:48

Eelco:

Gaaf, het gaat nu echt beginnen! Veel succes en ik ga het zeker allemaal volgen, leuk die verhalen!

• 28 April 2015 - 13:11

Corinne:

1ste stempel binnen, lekkerrr! Heel veel succes en heel veel plezier met de alle stempels en de routes ertussen die nog gaan volgen!!!