Liguge - St. Angeau - Reisverslag uit Saint-Angeau, Frankrijk van Dino Krijn - WaarBenJij.nu Liguge - St. Angeau - Reisverslag uit Saint-Angeau, Frankrijk van Dino Krijn - WaarBenJij.nu

Liguge - St. Angeau

Door: Dino en Krijn

Blijf op de hoogte en volg Dino

13 Mei 2015 | Frankrijk, Saint-Angeau

De nacht in het logeerverblijf van het klooster is uitermate goed bevallen. Iets later opgestaan dan normaal en op ons gemak ontbeten. Afscheid genomen van "Frere Hotelier" en nog even snel wat boodschappen ingeslagen. Winkel zat tegenover de Abdij dus kwam mooi uit. Gisteren hadden we al gezien dat onze reis naar de Abdij ons wel wat van de route had afgebracht. Dus ervoor gekozen om via een D-weg naar de route terug te gaan, zodanig dat het ons geen verlies zou opleveren. Dat betekende achteraf wel 15 km met constant voorbij zoevend verkeer. Maar op een enkeling na houden de Fransen erg veel rekening met die maffe Hollanders op hun fiets.
Ik vind het spijtig om te zeggen maar vandaag weinig kleurrijke momenten. De kleurrijkste stond de hele dag van grote hoogte op ons bolletje te schijnen. Met name ik zie er niet meer uit. Streepjes waar mijn shirt en mijn broek normaal zitten. Maar ja ik trek toch geen volle zalen meer, bovendien ben ik daar niet op uit maar wil ik Santiago halen. Dan maar een streepje. Verder hoor ik regelmatig over onze kleding. Altijd hetzelfde aan. Klopt. Ik wil een ieder er wel op wijzen dat we geen "inloopkast" op onze fiets hebben maar slechts een Ortlieb tas van 60x40x30 cm. Onze kledingkeuze is derhalve beperkt. Maar wat we allebei wel bij ons hebben is fijnwasmiddel waarmee we onze spulletjes schoon wassen en waardoor we iedere dag weer ruiken als het liefste beertje van de reclame. Ik heb er beelden bij, jullie ook? Zie je ons zwoegen tussen de uitgestrekte landerijen met hun glooiende karakter. En dan fietsen daar die 2 maffe Nederlanders en dan fladderen er allemaal vlinders en vogels om hun heen. Niet gezien? Morgen is er wederom een shoot van de nieuwe Robijn reclame, starring Dino en Krijn.
En nu we het toch over beestjes hebben. Vlak voor ons sprong een ree vrolijk door het graanland. Een heel leuk gezicht. En uiteraard overal roofvogels die boven ons cirkelden. En als klap op de vuurpijl een slang. Alleen daar was net als het luchtbed van Dino de afgelopen dagen alle lucht uit gereden.
De temperatuur (32 graden) en het constante klimmen en dalen heeft ons doen besluiten om na 90 km vandaag in de remmen te knijpen en neer te strijken op camping Devezeau in St. Angeau. Een camping gerund door een Engels stel. En de bazin van de camping kookt voor ons Spaghetti Bolognesa, in haar restaurant Betty Boops Bar en Café. En als ik jullie vertel dat er alleen Engelse gasten zijn, dan begrijpen jullie ook dat ik het verslag voor het eten/avond heb getypt. Als de avond nog bijzonderheden op gaat leveren horen jullie dat morgen.

Note van de reisgenoot:
Ik weet niet of iemand dit weet maar bij terugkomst zou ik dit graag eens willen bediscussiëren. We hebben vandaag met name heuvel op en heuvel af gereden al slingerend door het Franse land zoals Krijn zo mooi heeft beschreven. Nu hebben we gedurende onze tocht steeds verbaasd over de afstandsmetingen hier in Frankrijk. 500 meter naar de Intermarche blijkt uiteindelijk 1,5 km of 8 km naar het dichtsbijzijnde dorp is dan ineens 12 km geworden. Nu ligt er in Parijs ergens in een kelder de originele meter in goud die jarenlang heeft gediend als standaard maat voor de meter. Deze is later vervangen door tig duizend maal de golflengte van de zoveelste radio isotoop van Radium... of iets dergelijks, maar daar zal ik niemand verder mee lastig vallen. Dat kunnen jullie zelf ook Googlen.
Echter als ik mij al slingerend door het Franse land begeef dan houdt mijn GPS en de tracking van Krijn hier rekening mee door voor deze slingering te compenseren in afstand. Hierdoor wordt de gereden afstand altijd groter dan de loodrechte afstand van A naar B. Ik weet echter niet of de GPS ook rekening houdt met de toename van meters op het moment dat je van boven naar beneden gaat en vice versa. Immers heuvel op en heuvel af om vervolgens de heuvel weer op te rijden is in feite dezelfde slingering door het Franse landschap alleen dan gezien vanuit een ander oriëntatie punt. De 90 km van vandaag zou dan gezien het aantal heuvels best eens uit kunnen komen op 110 km. Daarin meegenomen de Franse benadering van de meter zoals deze in Parijs ligt en waar nog wel eens de hand wordt gelicht. Denk ik dat we vandaag toch weer minstens 130 km hebben weggereden en is Santiago nog een dag rijden.....

  • 14 Mei 2015 - 00:39

    Pierre:

    He wegduivels, groeten uit Abidjan. Lijkt mij dat jullie enorm aan het genieten zijn.
    Groet,
    Pierre

  • 14 Mei 2015 - 07:46

    Matthijs:

    Meestal heeft Aude, mijn Franse vriendin altijd wel een verklaring voor alles, maar helaas niet op "het meter verhaal"
    nog even volhouden iig mannen en uiteindelijk zal de afstand naar jullie eindbestemming wel hetzelfde zijn.

  • 14 Mei 2015 - 13:57

    Robert Nonnekes:

    Hoi Krijn en Dino,
    Leuk om jullie verslagen te lezen! Petje af hoor al die kilometers en dan in zo'n klein tentje kruipen. Dan zou ik gelijk weer aan mijn diensttijd moeten denken brrrr.... Misschien kunnen jullie in het volgende verslag even aangeven hoeveel km jullie nu al totaal hebben gereden. Jullie hebben inmiddels zoveel kerken gezien dat je straks elke zondag naar de kerk gaat. Uitkijken hoor! Geniet nog lekker van jullie avontuur en voorzichtig aan met die Franzozen. Groet, Jolande en Robert

  • 15 Mei 2015 - 19:15

    Eric:

    HUH, goed bezig mannen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dino

Blog voor onze gezamelijke fiets trips...

Actief sinds 02 Juni 2014
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 18512

Voorgaande reizen:

03 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Pelgrimsroute naar Santiago de Compostella

06 Juni 2014 - 09 Juni 2014

Barendrecht - Parijs

Landen bezocht: