Montmacq - Parijs - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dino Krijn - WaarBenJij.nu Montmacq - Parijs - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dino Krijn - WaarBenJij.nu

Montmacq - Parijs

Door: Dino en Krijn

Blijf op de hoogte en volg Dino

07 Mei 2015 | Frankrijk, Parijs

Laten we beginnen te zeggen dat we worden bedolven onder de berichten van al onze lezers. En dat vinden we allebei natuurlijk fantastisch te lezen. Dank daarvoor
Vandaag was het in vele opzichten een hele bijzondere dag. We reden om 08:15 uur uit Montmacq en er was maar een klein beetje wind. Onze kwelgeest van de afgelopen vier dagen had een dag vakantie genomen. Wat een heerlijkheid. Aan de andere kant hebben we wel een groot aantal afdalingen gehad. Maar zoals een groot filosoof uit de sportwereld zei: "Als je geen afdalingen heb hebbie ook geen berge". Nou daar had JC volkomen gelijk in. Mijn fiets-app noteerde deze dag 2325 hoogte meters.
En bij een schitterende abdij kregen we onze eerste sticker. Geen "tampon" maar een gouden sticker. En kort na het in ontvangst nemen van deze trofee kregen we onze eerste onverharde paden. En ook paden waar meer gaten in zaten als asfalt en paden waar men de bitumen over de kasseien had gelegd maar kennelijk door iemand die het niet zo nauw nam met een mooi strak wegdek.
Ik denk dat dat er mede de oorzaak van was dat de houder van mijn stuurtas los was getrild. De eerste materiaalpech derhalve wat door Dino weer vakkundig is gemaakt. En bij het naderen van Parijs zijn we overvlogen door een Airbus A-380 van Quatar. Heel erg indrukwekkend. Vervolgens via een kanaal in de richting van Parijs gereden. Meer dan 20 km fietspad. In het begin in de bossen later door meer stedelijk gebied. En overal bergen mensen die lekker buiten waren. En dan het hoogtepunt van deze dag, het binnenrijden van het centrum van Parijs. Wij hebben ons volledig aangepast aan onze Franse gastheren en zijn als een dolle door de stad gecrosst. Gewoon je hand opsteken ten teken dat je erdoor wilt. Voor auto's langs, door rode verkeerslichten. En uiteindelijk kwamen we bij "Tour St.Jacques". En hier was een vrouw die kennelijk toezicht hield. Deze vrouw aangesproken en van haar kregen wij ook een stempel. De eerste met een Jacobsschelp. Daarna via de Notre Dame naar de Champs Elysee . De GoPro op filmen gezet en wij over de beroemdste straat van Parijs fietsen. Het ging tot 2/3 prima daarna file. Lopen, fietsen en uiteindelijk aangekomen bij de Arc de Triomph. GoPro weer aangezet en met gevaar voor eigen leven een rondje gereden. Wat een belevenis. We stonden nadat we waren afgeslagen helemaal te shaken. En toen naar de camping Bois de Boulogne. En uiteindeijk 134,5 kilometer gereden, de langste etappe tot nu toe. Ik ben versleten maar had deze ervaring voor geen goud willen missen.

Note van de reisgenoot: Een vraag aan een ieder... Wat hebben Goell en Dammartin, Pantin en Parijs met elkaar te maken en is de reden dat ik met gemengde gevoelens dit stuk van de route heb gereden? Zegt jullie misschien niet zoveel ,echter als ik hierbij plaats Charly Hebdo gaat er misschien een lichtje branden. Alle 3 de plaatsen lagen vandaag op of nabij de route en zouden in volgorde worden aangedaan. Uiteraard betreft het hier de bloedige aanslag door moslim extremisten op de Franse journalisten in Parijs. Deze extremisten bleken na afloop van het incident uit de eigen Parijse banlieu Pantin te komen. Het einde van de politiejacht op de daders eindigde met de gijzeling en de dood in Goell en Dammartin. Het fietspad wat Krijn beschrijft loopt langs al deze Banlieus, Franse 'achterstands' wijken met gemengde bevolking en een hoog werkeloosheid gehalte. Frankrijk en vooral Parijs was aangeslagen... Een stad als Parijs pakt ook gewoon de draad weer op. Langs het fietspad zijn enorm veel mensen aan het recreëren of sporten. Geen dreigende gevoelens heb ik waar dan ook gehad. Zelfs niet toen precies in Pantin mijn bagagedrager losschoot en deze met tassen en al achter mijn fiets hing. Het tweede mankementje van vandaag gewoon op straat opgelost en verder.... De laatste herinnering betrof een willekeurig hek in Parijs met bloemen en verwijzingen naar Charly Hebdo en dat Frankrijk en vooral Parijs dit niet meer wil laten gebeuren... Alles en iedereen is buiten op zo'n mooie dag als vandaag. Wat een schitterende stad is het dan ook en hoe mooi is het dan om ook 'het rondje rond de Arc de Triomph in de avondspits' van je Bucket list te kunnen schrappen..

• 07 Mei 2015 - 23:28

Myrna Klein:

Hoi jongens,

Vind het echt te gaaf van jullie dat jullie deze tocht maken.
    Jullie reisveslagen lezen als . spannend avonturen boek en blijf jullie zeker volgen.
    Vanuit 'n heel warm en benauwd Paramaribo wensen we jullie enorm veel succes toe ,
    Liefs en warme brassa's, Myrna en fam.

• 08 Mei 2015 - 07:56

Ingrid En Arie:

En weer een dag voorbij! Moesten jullie nou ook nog een "tampon" halen in Disneyland Parijs? Of kon Minnie er geen afstand van doen?

• 08 Mei 2015 - 16:02

Eelco:

Mooie route via dat kanaal, als ik de juiste voor ogen heb? Uiteindelijk heet dat het kanaal St. Martin toch? De stad in via Parc de la Vilette en uiteindelijk eindig je ongeveer in de buurt van Gare de L'Est. Super leuk, paar jaar geleden nog langs dit kanaal gelopen en een heerlijke entrecôte gegeten....

Vandaag was het in NL behoorlijk mooi weer en het wordt de komende week alleen maar beter (warm 25+ graden). Hoop dat jullie daar ook al iets van merken!

Succes maar weer, ennuh blijven schrijven.

@Arie en Ingrid: Minnie is niet katholiek, dus die mag vast geen officiële tampons uitdelen.... ;-)

• 08 Mei 2015 - 19:19

Nel:

Hallo Krijn en Dino
    Het gaat goed zo te lezen,leuk om jullie zo te volgen.
    Maar het is wel zwaar zeker maar het is hopelijk goed weer.
    Ik ga het ook aan Jan en Leny laten zien waar jullie zijn.
    Nou trap nog maar even door.

Groetjes Nel