Mechelen - Tournai - Reisverslag uit Doornik, België van Dino Krijn - WaarBenJij.nu Mechelen - Tournai - Reisverslag uit Doornik, België van Dino Krijn - WaarBenJij.nu

Mechelen - Tournai

Door: Krijn en Dino

Blijf op de hoogte en volg Dino

05 Mei 2015 | België, Doornik

Het cafe bezoek was van korte duur. Even wat drinken. Wifi deed het niet dus het versturen van het verslag ging ook niet door. We lagen wel bijtijds in ons mandje. En we hebben allebei heerlijk geslapen. We waren al weer vroeg uit de veren. Op ons gemak ontbeten en de tassen ingepakt. Overal hingen spullen te drogen. Maar uiteindelijk was alles droog. De buitentent nog een klein beetje nat maar dat was te doen. We hebben wel 3 rollen toiletpapier gebruikt om alles schoon en droog te krijgen.
Om half negen zijn we weggereden. Na enkele kilometers waren bij de kathedraal van Mechelen. Werkelijk een schitterend exemplaar. We zijn er speciaal voor omgereden en hebben daar onze eerste "buitenlandse" stempel gescoord. Dino is even naar binnen gegaan. Helaas was de stempel met de Jacobsschelp van ouderdom uit elkaar gevallen maar degene die wij kregen was ook zeker de moeite waard.
Al snel kwamen we op kaarsrechte fietspaden. Ik wist niet dat er bouwkundige waren met zulke lange linialen. Er kwam geen einde aan. Londerzeel, Opwijk en Aalst werden door dit pad met elkaar verbonden. De wind was nog steeds stevig op kop maar het was verder droog en de temperatuur was ook prima. Na Aalst zijn we de rivier de Dender gaan volgen die ons onder meer langs Denderleeuw, Nienhove, Geraardsbergen en Lessines. "De muur" van Geraardsbergen hebben we links laten liggen, het was al zwaar genoeg. Na Lessines was het gedaan met de mooie vlakke route. Klimmen en dalen volgden elkaar in rap tempo op. Eigenlijk vonden we het wel genoeg na 105 km. Maar buiten de heuvels hebben we niets gezien, geen winkels, geen kroegen en ook geen campings. En ergens hier (ik weet niet precies waar) spraken wij onze eerste Camino-gangers. Het bleef bij een korte rijdende begroeting omdat hun tempo ietsje lager lag dan het onze. Bovendien gingen we naar dezelfde camping waar we elkaar nog wel zouden spreken. Dino wist dat er in Tournai/Doornik een camping was. Maar dan moesten we nog wel een stukje. Aan de andere kant hadden we geen andere keus dus op de pedalen en gaan. Na 127 km kwamen we aan op de camping. Vlak voor de camping was een Centre Commercial. Daar hebben we boodschappen gedaan voor het avondeten. Terwijl Dino de tent ging opzetten ben ik nog even terug gegaan om het reisverslag van gisteren te versturen via de wifi van Quick burger. Nee ik heb niets genomen. Alleen ff gebruik gemaakt van de Wifi. (Zo Nederlands) Daarna snel naar de camping waar we eten hebben gemaakt. En tijdens het koken ging het regenen en dat doet het nu nog steeds. Het weer is echt weer dramatisch maar we zitten gelukkig droog.
Gisteren 133 km gereden en vandaag 127. Iets meer dan gepland maar het gaat nog steeds erg goed. En ik hoop dat niemand het ons kwalijk neemt dat we niet door dit slechte weer zijn gereden om dit verslag te posten. En het gesprek met onze eerste Camino-gangers is ook niet door gegaan.
Note van de reisgenoot: Kaarsrechte paden langs rivieren en kanalen. Deze jaagpaden waarschijnlijk ooit gebruikt voor paarden om trekschuiten voort te ploegen. Nu voor noeste fietsers om tegen de wind in te harken. Paden zijn niet breed genoeg om naast elkaar te fietsen dus heb ik het grootste gedeelte van deze dag tegen het achterwerk van Krijn aan gekeken, niet alles zat mee vandaag. Na lessines was het over met de jaagpaden en ben ik er achter gekomen dat niet veel mensen geïnteresseerd zijn in dit stukje van België. Er komt overigens wel goed bier vandaan. Tournai was nog ver maar de enige pleisterplaats beschikbaar...

• 08 Mei 2015 - 21:14

Dick Nonnekes (Sr):

Beste Dino/Krijn, Zijn zeer onder de indruk van jullie fietsreis. Leuke verslagen! Groeten Annie &Dick Nonnekes